۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

طرح ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان تصویب شد

http://www.bbc.co.uk/persian/business/2009/07/090713_ba-solar-power-project.shtml

کنسرسیومی متشکل از 12 شرکت تفاهم نامه ای را برای ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان امضاء کردند.

این پروژه بیش از پانصد میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت و قرار است شبکه ای از نیروگاه ها در صحراهای شمال آفریقا برپا شود.

قرار است این شبکه تا 15 درصد از برق اروپا را تامین کند.

بر اساس طرح این پروژه که با نام Desertec شناخته می شود، چندین هزار نیروگاه در نقاط مختلف شمال آفریقا و خاورمیانه، از مراکش تا عربستان سعودی، بنا خواهد شد که همگی توسط کابل های زیر دریا، به شبکه تامین برق در اروپا متصل خواهند شد.

در بیانیه ای که از طرف 12 شرکت (که عمدتا آلمانی هستند) صادر شده آمده است که قسمت عمده ای از نیاز کشورهای میزبان هم از طریق همین نیروگاه ها تامین خواهد شد.

در میان کشورهایی که تفاهم نامه اجرای پروژه Desertec را امضاء کرده اند نام شرکت های بزرگی همچون ABB و زیمنس، شرکت Cevital از الجزایر، گروه E.On و موسسات مالی همچون دویچه بانک دیده می شود.

هنوز جزئیات چندانی درباره پروژه اعلام نشده و از جمله محل دقیق نصب نیروگاه ها، هزینه تولید انرژی، سود بالقوه پروژه، و نحوه تامین منابع مالی لازم مشخص نیست.

بر اساس پروتکل توافق شده، دفتر بررسی و مطالعه انجام پروژه در ماه اکتبر تاسیس می شود و سه سال برای تهیه نقشه های شبکه مزارع خورشیدی، شبکه های انتقال نیرو و همچنین منابع مالی لازم برای اجرای پروژه فرصت خواهد داشت.

نمایندگانی از اتحادیه عرب و وزیر انرژی مصر نیز در جلسه امضاء تفاهم نامه که در شهر مونیخ برگزار شد، حضور داشتند و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا نیز از این طرح استقبال کردند.

برخی منابع تاریخ آغاز به کار این شبکه تولید برق را "در 10 سال آینده" برآورد کرده اند.

"حیرت انگیز"

برپا کردن نیروگاه های برق خورشیدی در صحراها به عنوان یک منبع جدید انرژی فکر تازه ای نیست و مدت ها مطرح بوده است، اما ابعاد عظیم پروژه جدید حیرت انگیز است.

این پروژه از روشی به نام "انرژی حرارتی-خورشیدی متمرکز" استفاده می کند، که در آن هر نیروگاه با استفاده از آینه هایی عظیم اشعه خورشید را در نقطه ای متمرکز می کند تا از طریق حرارت ایجاد شده، بخار آب ایجاد شده و توربین هایی متصل به مولد، به گردش درآیند.

علاوه بر آنکه این نیروگاه ها در کاهش سطح آلودگی های کربنی موثر خواهند بود، می توان از آنها به عنوان تصفیه خانه و منبع آب آشامیدنی نیز استفاده کرد، که به ویژه در آفریقا از ارزش بالایی برخوردار است.

با این وجود برخی هشدار می دهند که بسیاری از عوامل، همچون بی ثباتی سیاسی کشورهای میزبان نیروگاه ها می تواند مشکلات عمده ای را برای اروپا ایجاد کند.

اما حامیان این پروژه یادآور می شوند که اجرای آن می تواند امنیت انرژی را برای نسل های آینده تضمین کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر